§ 166
§ 165. Предложения повествовательные, вопросительные, побудительные § 167. Словосочетание и виды грамматической связи словПо интонации предложения делятся на восклицательные и невосклицательные.
Восклицательными предложениями являются такие предложения, в которых выражается сильное чувство. Восклицательные предложения характеризуются восклицательной интонацией. В восклицательных предложениях для выражения сильного чувства часто употребляются междометия.
Восклицательными могут стать повествовательные, вопросительные и побудительные предложения, если они будут произноситься с сильным выражением чувства радости, горя, страха, удивления, приказания, просьбы.
Эрэй, оскал! Оставь! Эрэй, сукчам! Увы, сломал! Би нян сурудем! Я тоже пойду! Экун си ая бисинни! Какой же ты хороший!Су-дэ упкатва садерэс! Вы же всё знаете!
В конце восклицательного предложения ставится восклицательный знак.
Упражнение 117
Укажите восклицательные предложения.
1. Умнэ Дылача тыкундяринун Севердынун Эдыннун упчуллэ, ӈи нуӈардуктын эӈэситмэр. «Ичэткэл! Би эсикэкэн умнэт дэгнэ бэедук сунмэн эдынмусиндем!» — Эдын гунэн. 2. Куӈакар тэпкэсинэ: «Ама эмэдерэн! Ама эмэдерэн!» 3. Асаткан атырканнун удякитту чипичавэ ичэрэ. Асаткан энекэткиви гунэн: «Тар чипичавэ дявагат!» — «Онолинни! Он мит нуӈанман дявадяп?» 4. Маша нэмкунди дылганди тэпкэрэн: «Ичэдем, ичэдем! Экэл мугдэкэнду тэгэттэ, экэл пирожокъя деврэ!» 5. Бу игэнэдечэвун, ӈэнэдечэвун, тадук бирала истав. Он баргиски дагми? Умнэт гиркив тэпкэсинэн: «Эсикэкэн баргиски дагиктавун!» 6. Куӈакар коӈномово жукканмэ ичэрэ. «Эвикэл муннун,» — куӈакар жукканду гунэ. «Эвичэ-дэ бимчэв, — жук гунэн, — тыкин эдеӈэ бисим: би дептылэеви бултадем». — «Муннун эвикэл», — куӈакар сиӈамаду дюгуктэкэнду гунэ. «Кэ, экэллу олгатта, эдеӈэ эвирэ бисим, мёдва тавулдяӈав», — дюгуктэкэн гунэн. «Си-кэ муннун этэнни-гу эвирэ?» — куӈакар ириктэдук ханӈуктара. Ириктэ нуӈарватын эдеӈэ долчатта бичэн: нуӈан ороктоконмо, мэндукви илара хэгдытмэрвэ, ирудячан, сот хэлинчэдечэн, бикитъеви одави.
§ 167. Словосочетание и виды грамматической связи слов →Упражнение 118
Укажите предложения повествовательные, вопросительные, побудительные.
Этыркэнду илан омолгилин бичэтын: дюр дяличил, илитын Иванушка-дулбун. Этыркэн бурдукава путэрэн, амаргут со ая бурдука балдыран. Тар бурдукава экун-мал долбонитыкин хэкинмэдевки. Тэли этыркэн омолгилтыкиви гуллэн: «Аяврилви хутэлви, бурдукава долбонитыкин этэеткэллу, дёроминма дявакаллу!»
Илиду долбониду Иван сурукичин оран. Нуӈан дёроминма-муринма дяваран. Тэли мурин дулбунма алтачиллан:
— Иванушка, тынкэл минэ, би синду сомат хавалдям.
— Ая, — гунэн Иванушка-дулбун, — би синэ тындем. Он-ка би синэ амаргут бакадям?
— Си гулэсэгдук юкэл, — мурин гунэн, — илара кикэскэл, тадук тэпкэскэл: «Сивка-бурка! Миниклэ илкал, авданна орок-токло (чукакла) илнагачинин!» — би эду бидеӈэв.
Иванушка-дулбун муринми тынэн. Иванушка дюлави эмэрэн.
— Кэ, эва ичэнни, дулбун? — акнилин ханӈуктара. Иванушка упкатва улгучэнэн. Акнилин эчэл тэдерэ.
Амакан тэгэмэр приказин юрэн: «Илэл тэгэмэрдулэ праздниктула эмэлкэллу. Аяткулвар мурирвар мэрнунмэр гакаллу. Бэеду, тэгэмэр хунадин окошколон муриндуви микчандериду, ӈалэдукин унякаптунман лукчариду, тэгэмэр хунатви мирэнмукэндеӈэн».
Иванушка акнилин праздниктула ӈэнэдэвэр итыгалла. Иванушка-да нуӈанман гадатын эечиллэн.— Илэ си, моӈнон, суруденни, — акнилин гунэ, — илэлвэ-гу инемукэндэви гэлэденни? Печу оёдун тэгэтчэнэ, хулэптэнмэ уӈкудекэл.
Акнилин сурурэ. Иванушка агландула эмэрэн, илара кикэ-синиксэ, тэпкэстэн.
Мурин хуктыдерэн, хуктыксэ, Иванушкакла иллан.
— Кэ, Иванушка, анӈулив сендулив угдускал, дегинӈулив юкэл, — мурин гунэн.
Иванушка мурин анӈулин сендулин угдустан, дегинӈулин юрэн. Юксэ, гудей омолги оран.
Тадук Иванушка тэгэмэр праздниктулан эмэрэн.
Ичэрэн: кэтэмэмэл илэл умунупчэл. Гугдаду-ка гулэду окошкоду тэгэмэр хунадин гудей тэгэтчэрэн. Умукэчэндун тамура унякаптун. ӈи-дэ нуӈандулан бадерэн микчандеми. ӈи-дэ никимнави бадерэн капутчами.
Иванушка муринми идакавунди иктэрэн, мурин микчанэн — иланди дариктат хунат окошколон эчэ иста.
Илэл тэпкэдерэ: «Дявакаллу нуӈанман, дявакаллу!»Иванушка, городтук хуктывуксэ, нян нонопты Иванушка-дулбун оран. Нуӈан муринми тынэн, коӈиви дялум хуламалва дэгинӈэктэлвэ тавран, дюлави эмэрэн, тадук акнилви асалтыкитын гунэн:
— Эр сунду дэгинӈэктэлвэ эмэвум.
Акнилин асалтын Ивандук тыкулла:
— Он одянни, дулбун, антылва дэгинӈэктэлвэ эмэвунни? Си эмукин элэ девдеӈэ бинэнни!
Илиду тырганиду Иванушка нян праздниктула хуктыврэн. Муринми иктэрэн. Мурин, сотмарит тыкуликса, микчанэн — хунат окошколон истан. Иванушка тэгэмэр хунатван нюканан, унякаптунман гамалчаран. Дюлави эмэрэн, умун ӈалэн торгат уивчэ.
Илаллали Иванушка аминнунми, акнилнунми тэгэмэр празд-никтулан эмэрэн.Тэгэмэр хунадин Иванушка ӈалэвэн няӈнячит торгат хэркэвчэвэ ичэрэн, гунэн:
— Омолги, эда ӈалэви хэркэчэс? Луккал-да! Иванушка ӈалэдукви торгавэ луктан, умукэчэндун тэгэмэр хунадин унякаптунин!
Тэли тэгэмэр хунадин Иванушкава аминдулави элгэрэн, тадук гунэн:
— Эр, ама, минӈи эдыӈэтыв!